USA har alltid ligget meget langt fremme når det gjelder utviklingen av lavsignatur fly, såkalte Stealth plattformer.
Nyhet
Nye bombefly
Det er nå om lag 40 år siden F-117, det første flyet med disse egenskapene, kom i operativ drift – i tide til å bli benyttet i begge gulfkrigene, på Balkan og i andre operasjoner. Senere, helt på slutten av 1990-tallet kom det første stealth bombeflyet, B-2, som var mye større og som kunne føre med seg en betydelig bombelast over lange avstander. Dette flyet, til tross for det lave antallet produsert (21 flymaskiner), har også blitt benyttet i mange forskjellige operasjoner. B-2 er fortsatt et moderne fly, til tross for at designet er over 30 år gammelt, men USA har likevel under utvikling en ny flymaskin som skal løse av ikke bare B-2, men også de eldre typene bombefly, B-1 og ikke minst B-52, som fortsatt flyr operative oppdrag mer enn 65 år etter at flytypen ble introdusert.
USA har også jagerflyene F-22 og F-35 hhv. i tjeneste og i produksjon, begge tilhørende den såkalt 5. generasjons stealth flymaskiner. Denne erfaringen gjør USA ledende i verden og hverken Russlands Su-57, som har lidd under
store forsinkelser og dårlige stealth egenskaper, og Kinas J-20, som heller ikke kan kalles et ekte 5. generasjons fly, kommer i nærheten av de amerikanske modellene – dette ifølge troverdige vurderinger gjengitt i åpne kilder. Strengt tatt har ingen av de to landene et operativt stealth fly i tjeneste, førti år etter at USA innførte sine første plattformer. I denne situasjonen planlegger USA å introdusere B-21 Raider. Tilnavnet er hentet fra Doolittle’s Raiders, det berømte amerikanske angrepet på Japan i april 1942 som kastet opp-ned på all japansk strategisk tenking i Stillehavet. Selve navnet må få planleggere i mange land til å undre seg over B-21 sine
kapasiteter.
B-21 er ingen revolusjonerende ny plattform, men heller en flytype som bygger på mange års erfaring og operativ innsats og nye pro-
duksjonsmetoder. Ingen åpne kilder har til nå kunnet vise et fotografi av flymaskinen, men visse modeller og dataanimerte bilder har blitt offentliggjort, blant annet på produsentens, Northrop Grumman, sine hjemmesider. Det kan synes som om B-21 er betydelig mindre og lettere enn forgjengeren B-2, blant annet vurdert etter størrelsen på landingshjulene. Flykroppen virker jevnere og er antakelig dekket av radarabsorberende materiale (RAM). Mer effektive jet-turbiner, med nedkjøling av både
motorer og eksos, vil redusere den infrarøde varmesignaturen. Flyet er designet og konstruert for å kunne operere selv i en fiendtlig Anti-Access/Area Denial (A2/AD) sfære, basert på det mest moderne luftvernet for eksempel Russland kan frembringe.
B-2 var enormt kostbart å produsere, noen kilder nevner to milliarder dollar for ett enkelt fly. Det ble da også kun anskaffet 21 enheter. Dersom US Air Force planlegger å anskaffe 100 nye flymaskiner i første omgang og kanskje 200 på lengre sikt, må prisen ned. Budsjettet for B-21 er hemmelig, men det har blitt antydet en kostnad på åtte til ti ganger prisen på en F-35. Det knytter seg store usikkerheter rundt slike anslag, siden vi ikke vet hva som er tatt med i summen eller hvor mange flymaskiner denne skal deles på. Trening, vedlikehold, bakkestøtte og reservedeler er bare noen av faktorene. Det kan likevel trygt antas at hvert fly vil være del av et system av systemer, og på samme måte som F-35 og kunne nyttes i en rekke roller som rekognosering, etterretning, elektronisk krigføring og som våpenplattform, herunder med missiler mot fiendtlige fly og radarer. Både konvensjonelle og kjernefysiske ladninger vil kunne medbringes.
Med B-21 Raider har USA tatt et langt steg nærmere luftherredømme i en mulig konflikt med alle tenkelige motstandere, inkludert Russland og Kina. Det teknologiske forspranget til amerikanerne virker vanskelig å utfordre. Det første flyet forventes å komme i luften sent neste år, men de mange teknologiske utfordringene vil neppe bli undervurdert. Det vil uansett gå minst fem år før de første avdelingene er operative. Det er all mulighet for at USA vil holde flymaskinen hemmelig og utenfor publikums oppmerksomhet inntil det en dag eventuelt kommer i operativ innsats, slik vi har sett med andre stealth fly. Uansett er det neppe for mye å vente at bombe flyet vil ha en sentral plass i arsenalet til US Air Force i flere ti-år fremover, slik tilfellet har vært med alle forgjengerne.
(Kilder: Northrop Grumman, The Diplomat,
andre nyhetsbyrå)